onsdag 1 juli 2009

Måla om möbler...


Gå på loppis och fynda möbler som man fixar till precis som man har vill ha dem är något som funnits i mitt intresse sedan jag var en sådär 15 år. Fast det var lite annan design på grejerna på den tiden... minns ett toalettbord vars spegel fick en egyptisk design á la cleopatra på spegeln..
Hur som helst så har min stil övergått i mer vitt och lantligt . Här är några ommålade projekt..

Hallspegel som jag köpte på skänninge marken för många år sedan. Den hade en mörk, sliten och bra grund. Målade bara på med vit träfärg och slipade kanter med hjälp av en skruvmejsel för att få ett mycket ärgat utseende.










Ett bord vi fann på vinden i vår förra bostad. Målat med vit lasyr och tillslipat med sandpapper och stålboll, bordsytan har blivit naturligt sliten av att det stått en kaffebryggare på som har läckt titt som tätt.











Här är lite träpanel som ännu inte är färdigmålad, bara ett lager lackgrund på.. det skule passa på möbler med mer slitet utseende och skyddar nog bättre på t.ex matbord. och är nog lättare att torka av. Man kan ju lacka med en matt lack för att vara på den säkra sidan också.


En hyllkonsol som är målad med lackfärg som jag bara dragit med en skruvmejsel i kanterna. Om man vill få underlaget mer mörkt kan man lägga i brun lasyr i kanterna. Visst är det fint med saker som ser ut att ha ett långt liv. Och det är ju bra att kunna fuska sig till resultatet när det kan vara svårt att hitta det man just söker.

Kramar/ Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar